fbpx

Op zaterdag 8 april kwam Jan-Willem Oudhof naar de showroom van Zero Utrecht in Maarssen om de Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition met chargetank aan de tand te voelen. Jan-Willem schreef er een leuk artikel over die wij graag plaatsen.

 

De proefrit was geweldig. Ik ben vanuit Maarssen via de snelweg naar Amsterdam gereden en daarna via dijkweggetjes binnendoor naar Spijkerboor. De wegligging, mede doordat laag gelegen zwaartepunt, is meer dan prima! De DSR Black Forest uitvoering is mooi een echt echte Allroad! Mooie afwerking, luxe zadel dat zeker niet te zacht is. Alleen jammer dat er geen spaakwielen op zitten. Ik was voor de start zeer sceptisch over het rijden met een automaat, maar dat beviel prima. Ook de eerste verbazing over het horen van geen motorgeluid maakte al snel plaats voor een stil genieten van de rust. Sterker nog, ik begon mij steeds meer te storen aan andere motoren met een zwaar bromgeluid dat kennelijk tegenwoordig nodig is om een motor met weinig cc’s toch eens stoere uitstraling te geven. In de randstad, ook op de snelweg, vond ik het rijden op de zero een feest! Ik zou zo overstappen en mijn BMW F800 GS aan de wilgen hangen. Ware het niet dat buiten de randstad de maximum snelheid op de snelweg tegenwoordig 130 km is. Ik rij de 121 km woon-werkverkeer verkeer Spijkerboor-Leeuwarden in 1 uur. Weer of geen weer, wind mee of wind tegen. Dat is iets dat de Zero DSR Black Forest mij (nog) niet kan geven. In de eco stand kom je met een kruissnelheid van zo ‘n 100 km per uur best een eind. Wanneer je overschakelt naar de sport modus, ga je sneller, maar loopt de actieradius ook snel terug. Dan begint ook echt het loeren naar de meter die aangeeft hoeveel procent acculading je nog hebt. Op een verplichte laadstop van 20 minuten tijdens mijn woon-werkverkeer zit ik niet te wachten. Totdat ik overstap op een elektrische motorfiets (en dat zal ik zeker gaan doen in de toekomst) is het nog even wachten. Wachten op een tijd waarin ik alleen nog maar gedetacheerd zal zijn in de Randstad, of wachten op de snelle ontwikkelingen op het gebied van de actieradius van elektrische motorfietsen. Ik ben benieuwd welke van de twee het eerst zal zijn opgelost. Tot die tijd rij ik nog even door op mijn BMW F800GS. Ik moet wel toegeven dat ik op de terugweg nog regelmatig mijn koppeling heb ingeknepen om nog even het genieten op te wekken van dat stille gesuis op de snelweg met de Zero DSR Black Forest. Wat een wonder van techniek! Bedankt voor de proefrit.

Vriendelijke groet, Jan-Willem Oudhof

 

Wil jij ook eens een proefrit maken op een volledig elektrische Zero en daar een artikel over schrijven? Neem dan contact met ons op via 030-320 0242 of stuur een e-mail naar info@motorenleasen.nl.

 

 

 

Bel mij terug