fbpx

Een nieuwe test van de Zero DSR Black Forest Edition door een enthousiaste motorrijder. Een erg leuk en eerlijk artikel door Eric Norde.

Zero of hero? Een eerste kennismaking met de Zero DSR Black Forest Edition

Ik ben uitgenodigd om een proefrit te maken met een Zero DSR, een van de weinige elektrische motoren op de Nederlandse markt. Zelf rijd ik jaarlijks zo’n 20.000 km op een Suzuki GSX 650F, voornamelijk woon-werk kilometers, maar ook de nodige toerritten en uitstapjes naar het buitenland. Het reguliere onderhoud en brandstof lopen op jaarbasis aardig in de papieren. Ik ben dan ook zeer benieuwd of de Zero een serieus alternatief zou kunnen zijn voor de Suzuki.

Geen startknop, geen koppeling, geen schakelpookje, geen uitlaat…mmmm, de eerste kennismaking met de Zero DSR is even wennen. De Black Forest Edition wordt standaard geleverd met valbeugels, een tour windscherm, twee aluminium zijkoffers en een topkoffer, wat de motor een volwassen uitstraling geeft. Maar goed: er staat hier wel een motor met een totaalprijs van (in het geval van de extra Power Tank) ruim €25.000,-. De standaard Pirelli MT-60 banden laten zien dat de Zero de nodige off-road ambities heeft, al waren spaak velgen wellicht mooier geweest.

 

De sleutel in het contact wordt omgedraaid, maar er gebeurt niets. Alleen een klein knipperend groen symbooltje op het dashboard geeft aan dat de motor gereed is om te vertrekken. Er kan worden gekozen uit drie verschillende rijmodi: Eco, Sport en Custom. In de Eco stand is het vermogen behoorlijk geknepen en regeneert de accu het meest als het gas (gas? tja, daar zal straks een andere naam voor moeten worden bedacht) wordt losgelaten. De custom stand kan met behulp van de mobiele telefoon helemaal naar je eigen smaak worden ingesteld. In de sport stand is het volledige vermogen beschikbaar, de accu regenereert aanzienlijk minder als het gas wordt losgelaten. Tijdens het rijden kan met behulp van een knop aan het stuur tussen de verschillende modi worden gewisseld. Op het dashboard is – naast de snelheid, gebruikte rijmodus, actueel energie verbruik of mate van regeneratie – informatie beschikbaar over de resterende actieradius, tripstand en temperatuur. Helaas kan er niet vanaf het stuur worden gewisseld tussen de verschillende informatiebronnen, maar moet dat door middel van twee knoppen op het dashboard zelf.

Bij het opstappen valt direct op dat het zadel erg hard is, maar eenmaal onderweg is de zit comfortabel. De zithouding is behoorlijk rechtop en ook de kniehoek is ontspannen. Samen met het totale gebrek aan motorgeluid zorgt dat voor een bijzonder relaxte rij ervaring. Wel stond de Upside down-voorvork zacht ingesteld, wat ervoor zorgde dat de voorkant sterk dook bij afremmen. Dat was op den duur wat storend. Een andere afstelling kan dat wellicht verhelpen. Wat het meeste gewenning vergde was het rijden met een automaat. De eerste kilometers blijft je linker hand toch wel zinloos op zoek naar een koppeling. Als je daar eenmaal aan gewend bent kun je wel volledig van het rijden genieten.

Om de accu te sparen heb ik binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk ik de eco stand gereden. De reactie op het gas is dan vrij traag, maar zeker vlot genoeg om gewoon met het verkeer mee te kunnen komen. De eerste kilometers in deze stand verandert er in ieder geval weinig aan het resterende accu niveau en dat is een geruststellende gedachte. Aan het einde van de bebouwde kom schakel ik over naar de sport stand. Bij accelereren vanaf een lage snelheid geeft het koppel van 146 Nm een serieuze kick! Met een acceleratie van 0-100 binnen drie seconden hoef je je bij een stoplicht sprintje in ieder geval niet snel te schamen. Op de snelweg merk je overigens wel dat trekkracht alleen niet alles is. Boven de 100 km/h maakt het vermogen van 69 pk al vrij snel dat de versnelling minder wordt. Maar goed, in de meeste gevallen zal dat geen enkel probleem zijn. Na enkele kilometers op de snelweg daalt het resterende accu vermogen aanzienlijk sneller. Had ik de eerste 45 minuten binnendoor slechts 10 % verbruikt, werd dit verbruik al vrij snel verdubbeld. De actieradius op de snelweg bedraagt dan ook 156 km (bij een snelheid van 113 km/h). Met een uur laden bij een laad station kun je de levensduur weer met 152 km verlengen.

 

Met een ruim uur zat de proefrit er weer op en heb ik de motor weer ingeleverd bij Zero in Maarssen. Hoewel ik graag wat langer had gereden en bijvoorbeeld de actieradius met mijn eigen gebruik had willen testen, was het uur ruim voldoende om een goede indruk te krijgen van de Zero dsr Black Forest edition. Het is duidelijk dan Zero met dit model serieus aan de weg timmert en dat elektrisch rijden een serieus alternatief zal worden voor de verbrandingsmotor. Toch ben ik nog wat huiverig voor de hoge aanschafprijs (ik rijd de motor privé) en de actieradius. Op de meeste van mijn werklocaties zijn helaas geen laadfaciliteiten te vinden en met een gemiddelde dagrit van minimaal 120 km over voornamelijk snelwegen ben ik bang dat de accu’s mij dan op een gegeven moment toch in de steek laten. Voor wat betreft de prijs is het natuurlijk wel van belang om te kijken naar de totale kosten. De brandstof- en onderhoudskosten van de Zero zijn immers vele malen lager dan van mijn huidige Suzuki. Aangezien de ontwikkelingen in de wereld van elektrisch rijden zeer snel gaan, ben ik er van overtuigd dat beide bezwaren op termijn zeker zullen worden weggenomen.

 

Plus

Ontspannen zit

Trekkracht vanaf stilstand

Wisselen van rijmodi tijdens het rijden

Windbescherming en stabiliteit

 

Min

Remkracht

Duiken van de voorzijde bij remmen

Actieradius van 156 km bij 113 km/h op de snelweg is aan de krappe kant

Specificaties (opgave Zero)

 

Basisprijs

 

+ Charge Tank

€ 22.350                                                                                                             € 25.090

 

  ZERO DSR ZF14.4 ZERO DSR ZF14.4 +Power Tank
Stadsverkeer 262 km 328 km
Snelweg, 113 km/h 126 km 156 km
Gecombineerd 169 km 212 km
Nettokoppel 146 Nm 146 Nm
Nettovermogen 52 kW (69 pk) @ 3.850 tpm 52 kW (69 pk) @ 3.850 tpm
Topsnelheid (max.) 158 km/h 158 km/h
Max. energiecapaciteit 14,4 kWh 18,0 kWh
Oplaadkosten € 2,96 € 3,70
Oplaadtijd (standaard) 9,8 uur (100% opgeladen) / 9,3 uur (95% opgeladen) 12,1 uur (100% opgeladen) / 11,6 uur (95% opgeladen)
Met Charge Tank-optie 2,5 uur (100% opgeladen) / 2,0 uur (95% opgeladen) N/A
Met max. hulpladers? 2,8 uur (100% opgeladen) / 2,3 uur (95% opgeladen) 3,3 uur (100% opgeladen) / 2,8 uur (95% opgeladen)
Rijklaar gewicht 190 kg 210 kg
Zithoogte 843 mm 843 mm
Garantie accupakket 5 jaar/geen kilometerbeperking 5 jaar/geen kilometerbeperking

Meer informatie over de Zero DSR tref je op de website van Zero Utrecht

Bel mij terug